Zo, daar zijn we weer! Het is inmiddels anderhalf jaar geleden dat er een artikel is geplaatst op de website. In de tussentijd is er van alles gebeurd. Lars praat ons bij.
De laatste keer dat ik je sprak voor de website was eind 2021. Wat is er allemaal veranderd in je leven op het gebied van racing?
De grootste verandering is dat ik de overstap heb gemaakt van het karten naar de autosport. Het lijkt misschien een hele grote stap, maar het heeft meer overeenkomsten dan je denkt. De basis is vrij identiek, de autosport is alleen een stuk grootschaliger. Het was in het begin wel even wennen, maar na een tijdje wordt het je tweede natuur. De snelheid ligt uiteraard hoger en je moet veel meer letten op de ruimte om je heen met betrekking tot andere deelnemers. Vorig jaar reed ik samen met Niek de Graaf in een Peugeot 206 GTi en dit jaar rijd ik alleen in een BMW 118ti Compact E36. Ik zal dit jaar meer meters afleggen op de baan dan dat ik vorig jaar heb gedaan.
Heb je in de tussentijd veel kunnen leren?
Jazeker. Elke keer dat je tijd doorbrengt op het circuit leer je je materiaal steeds beter onder de knie te krijgen. Ik had vorig jaar nog veel moeite met het soepel rijden in mijn optiek, dat ging me ingaande huidig seizoen veel beter af. Zo zijn er nog veel specifieke dingen op te noemen die ik heb geleerd. Maar het belangrijkste was dat ik eind 2021 heb geleerd hoe in ik in wedstrijdverband auto kan racen.
Je zegt dat je de overstap hebt gemaakt naar de autosport. Wil je nog karten?
Ik heb van 2018 tot en met 2021 heel wat rondjes afgelegd in diverse huurkarts en ook in een paar koopkarts. Alleen nu dat ik in de autosport zit, is het moeilijk om dat te combineren. Ik zou het nog wel leuk vinden om te doen, maar voor nu ligt de focus op de autosport.
Vorig jaar heb je in de Peugeot 206 GTi Cup gereden. Hoe was dat?
Mijn racelicentie halen toen ik net zeventien jaar oud was, was een bijzondere en gekke ervaring. Daadwerkelijk in een Cup rijden met meer dan dertig concurrenten was nog een stapje erbij. Ik vond het spannend, maar het wende vrij snel. Voor mij draaide het er ook vooral om dat ik ervaring opdeed. Competitief zijn was een bonus. Natuurlijk wil je zover mogelijk naar voren in het veld zitten, maar alles wat erbij komt kijken was voor mij het meest leerzaam. Zo leer je hoe je moet rijden, hoe anderen met je omgaan op de baan en je dat andersom ook moet doen. Ook het technische gedeelte van het keuren was belangrijk voor me te zien. En ik heb daar natuurlijk veel mensen leren kennen, wat ook erg fijn is. Nu dat deze periode van vooral veel kennis opdoen achter de rug is, verschuift de focus langzaam op het competitieve gedeelte. Ik merk ook dat ik nu constanter rijd, hopelijk kan ik dat doorzetten.
Wat was je beste resultaat in de Peugeot Cup?
Dat was de laatste race die ik heb gereden in de Cup. Ik ben daar toen dertiende of veertiende geworden, ik weet het niet meer precies. Wat me is bijgebleven van de race, is dat ik een groot gedeelte van de race moest blijven verdedigen om mijn achtste plek te behouden. Mijn rondetijden waren minder goed dan van de mensen die achter mij reden, waardoor er een treintje van een stuk of vijf auto’s achter mij reed. Ik wist ze lang achter mij te houden, totdat ik een fout maakte op een cruciaal punt op het circuit. Toen kon het treintje van auto’s langs me komen en ik moest achteraan sluiten. Maar alsnog was het de eerste keer dat ik blij was met het resultaat, omdat ik wist dat er niet veel meer in zat. En ik ben ook veel hoger geëindigd dan in de andere races.
Nu rijd je in de BMW Compact Cup. Vertel eens wat dat inhoudt.
De BMW Compact Cup is een leuke klasse met veel sfeer, waar je ongeacht leeftijd of niveau kunt racen. De auto is erg fijn om mee te rijden en kan in de bochten doorgaans snellere auto’s goed bijhouden. Het veld is een mix van snelle en ervaren rijders, met nieuwkomers zoals ik. Daardoor kan je bijna altijd wel iemand vinden om een mooi gevecht mee aan te gaan op de baan. De ontvangst van de rijders was ook heel goed, iedereen is bereid elkaar te helpen. En er wordt voor en na de wedstrijd veel met elkaar gesproken in de paddock. In vergelijking met de Peugeot 206 GTi Cup is de auto beter te beheersen, doordat de BMW achterwielaandrijving heeft. En qua rondetijden is deze auto twee à drie seconden sneller.
Wat is je doel in deze klasse?
Mijn doel voor dit jaar is proberen constant te rijden. Ik ga me niet vaststellen op een bepaalde positie, want elke race is anders. Ik wil vooral dicht tegen mijn maximum aan rijden, op een manier dat ik het de hele wedstrijd vol kan houden. Ik ga meer letten op het vermijden van grote fouten. Dit is eigenlijk ook weer ervaring opbouwen, alleen eis ik dit jaar meer van mezelf dat ik alles eruit haal. En bovenal wil ik plezier hebben.
Ben je je al aan het voorbereiden op de volgende race?
Het voorbereiden van de race doe ik vaak vrij kort van tevoren, zodat het nog goed in de vingers zit. Een trackday is leuk, maar als er veel tijd zit tussen een trackday en een racedag heb ik er niet veel aan tijdens de race. Daarbij komen ook nog eens omstandigheden zoals het weer kijken. Dat kan elke keer anders zijn. Kort voor de race bedenk ik me altijd wat er mij te wachten staat en wat ik in bepaalde situaties zou kunnen doen.
Lars rijdt 27 mei op Zandvoort.
Geschreven door Daniëlle van Ravenswaaij